Mistä vatsakivut voivat olla oire?



Ravintoneuvonnassa otetaan selvää. Vatsakivut ovat tavallinen oire, mutta ei missään nimessä kuulu elimistön normaaliin toimintaan. Vatsakipujen kanssa ei tarvitse elää. Hoitoja on monenlaisia ja kun elimelliset viat on ensin lääkärin toimesta tarkistettu, ettei niitä ole- voidaan katsoa testeillä esimerkiksi suoliston mikrobiomia, että onko esimerkiksi hapoton maha taikka esimerkiksi bakteerien liikakasvua.

Monesti olet varmaan kuullut myös stressivatsasta? Sekin oireilee kyllä, mutta ensin tulee tarkistaa mahdolliset allergiat, yliherkkyydet ja muut vatsaa ärsyttävät tekijät. Ruokavalio voi olla myös muuten puutteellista taikka aiheuttaa kipua, vaikka mitään varsinaista allergiaa ei olisikaan. Gluteeni aiheuttaa monille vaivoja, mikä johtuu siitä seikasta, että tutkimukset osoittavat gluteenin avaavan soluvälejä suolistossa ja sitä kautta aiheuttavan esimerkiksi ns. vuotavan suolen oireyhtymän, jossa verenkiertoon pääsee sinne kuulumattomia partikkeleita. Tämä voi aiheuttaa esimerkiksi ihottuman.

Hyvin läheisessä allergiayhteydessä keliakiaan taikka gluteeni-intoleranssiin, on maitoallergia. Nämä kaksi herkistymistä ikään kuin kulkevat käsi kädessä. Oletko koskaan kokeillut olla ilman lehmänmaitotuotteita parisen viikkoa taikka gluteenittomalla ruokavaliolla? Mitä huomasit?

Stressivatsa, joka reagoi kovasti siihen, että jotain pahaa on tapahtunut taikka on vaan rankka päivä töissä, saatetaan rauhoittumaan rentoutusharjoituksilla, eteerisillä öljyillä, hieronnalla jalkapohjista taikka päästä taikka kokovartalohieronnalla. Minkä rentoutusmenetelmän ikinä valitsetkin, tulee siinä olla jatkuvuutta, sillä luultavasti stressikään ei ole syntynyt yhdessä yössä. Stressin vähentäminen monesti auttaa vatsaoireisiin.

Myös pitää muistaa nesteytys. Närästyksen tullessa tai on muuta vatsavaivaa, voi kysyä onko juonut tarpeeksi vettä. Toki roskaruoka, liian rasvainen ruoka taikka liian vähäisten kasvisten syöminen, vaikuttaa ruoansulatukseen. 
 
Jos näistä ei tullut vielä vinkkiä mihin suuntaan mennä, voidaan miettiä yhdessä.
Soita 040 7700278 Niina Finne-Hyttinen
tai kirjoita niina.finne@gmail.com luottamuksella <3  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ravitsemusta mielenterveyskuntoutujalle 2020-luvulla

Muutama yksinkertainen hengitysharjoitus